Tenir problemes amb la bateria de la moto és una de les avaries més comunes que trobem als nostres tallers a Barcelona. A gairebé tots ens ha passat alguna vegada, arribar a la moto i no poder arrencar-la. El primer és conèixer quin tipus de bateria porta la teva moto i si necessita manteniment o no. El segon és ser conscients de si fem servir la moto cada dia, només els caps de setmana, o només els mesos de calor. Res no dura per sempre, però si estàs atent a aquestes variables pots optimitzar la vida útil de la bateria. Des de Fast Bikes volem explicar-vos tot el que heu de saber sobre el tema.
Com funciona la bateria de la moto?
La bateria és un acumulador d'energia la funció principal de la qual és l'arrencada de la moto. Aquesta acumulació denergia es produeix per un procés electroquímic. El nom bateria ve del concepte de connectar diverses cel·les unes darrere d'altres que funcionen conjuntament i augmenten així la seva capacitat d'acumular energia perquè sigui utilitzada posteriorment. Cada cel·la és una mena de caixa tancada on es produeixen les reaccions químiques i es connecten a través de borns al sistema elèctric de la moto. És molt important que els borns es mantinguin nets, ja que qualsevol objecte o partícula genera una resistència que es traduirà en un pitjor arrencada del motor i una disminució de l'eficàcia del sistema elèctric. Aquestes reaccions no es poden repetir indefinidament. Amb el pas del temps les bateries van perdent la capacitat fins que perden la capacitat de càrrega del tot.
Si saps que no utilitzaràs la moto en un llarg període de temps, el més convenient és que la desconnectis i que facis càrregues periòdiques una vegada al mes. Si tens algun dubte, consulta amb algun professional.
Quina bateria he de triar per a la meva moto?
Hi ha diverses tipus de bateries entre les quals es pot triar. Les tradicionals i més utilitzades són les que requereixen una revisió periòdica del nivell del líquid anomenat electròlit, que és una barreja d'aigua destil·lada i àcid sulfúric. Són les anomenades bateries amb àcid sense segellar i amb manteniment. En aquest cas, es recomana una revisió cada 5.000km o cada 6 mesos.
També existeixen amb àcid, segellades i sense manteniment. En aquest cas només cal revisar la neteja dels borns. Altres bateries possibles són les de gel hermèticament tancades d'origen. Aquestes bateries es poden col·locar en qualsevol posició i funcionen de manera similar a una pila. Són recomanades per a motos de petita o mitjana cilindrada.
Les bateries de liti són una de les millors opcions del mercat. Són molt més lleugeres que les de plom, més duradores i no necessiten manteniment. A més, aquestes bateries són respectuoses amb el medi ambient ja que no contenen plom ni metalls com l'àcid o el cadmi. La seva descàrrega és molt més lenta que a les convencionals i, igual que les de gel, es poden col·locar en qualsevol posició. El desavantatge daquest producte és el preu en comparació amb les tradicionals.
Hi ha una idea preconcebuda que les bateries de les motos solen donar més problemes que les dels cotxes. Són més petites ia això cal sumar-hi la freqüència d'ús. Una bateria que no es fa servir es descarrega un 0,15% per dia, així que només es tracta de fer comptes i pensar quant de temps ha passat des de l'última vegada que vas utilitzar la teva moto. La millor manera de cuidar les bateries és evitar que es descarreguin del tot i permetre que es carreguin periòdicament. No dubtis a passar-nos a veure per qualsevol dels nostres dos tallers a Barcelona, els nostres professionals t'ajudaran amb els dubtes que tinguis.